2017-03-29

Intervju med fansinisterna: Andreas Qassim!


Berätta om dig själv, vem är du?

En snart 40-årig tvåbarnsfar som aldrig lyckats klippa sig och skaffa sig ett riktigt jobb.

Vad gör du för serier och hur började det?

The Pacifiers handlar om ett gäng napp- och blöjbarn som kan förvandla sig till muskelbäbisar. De bekämpar onda vuxna genom att pacificera dem med speciella nappar. Serien är ganska knäpp men har ett högst allvarligt menat antivåldsbudskap, vilket jag tycker behövs mer än någonsin i dagens värld. Serien började som en idé jag ville utveckla för TV-animation. Jag ville först testa konceptet i serieform och vände mig till min kollega och studiokamrat Jimmy Wallin som skrev manus till en kort serie som jag tecknade. Vi drog sedan igång en crowdfunding-kampanj och fick på så viss loss tid att göra två länge äventyr med muskelbäbisarna. Serierna har jag samlat i ett minialbum som kommer vara rykande färskt från tryckeriet när Seriefest slår upp portarna. Tidigare har jag tecknat för Bamse-tidningen och de två långfilmerna.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Pacifiers-albumet (mitt första fanzine någonsin!) och kanske även affischer och klistermärken om de hinner bli klara.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Allra viktigast; ha kul på ditt eget sätt! Börja med kortare grejer. Testa olika stilar och tekniker. Visa serierna för andra, lyssna på vad de har att säga, men gör ändå som du vill i slutändan. Låt dig inspireras av sådant du gillar. För min egen del kommer mina influenser oftast inte från serier utan från allt möjligt i livet. Från popkulturens värld har Jim Hensons muppar och diverse animerade TV-serier haft en avgörande inverkan på mitt tecknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.