2017-03-30

Intervju med fansinisterna: Mattias Elftorp!

 
Berätta om dig själv, vem är du?
 
Jag är serietecknare, förläggare, illustratör med mera. För 16 år sen startade jag och några andra föreningen C'est Bon Kultur (CBK) som sysslar med att ge ut konstserier i den internationella antologin CBA. CBA finns till för att experimentera med serieformen och vi publicerar serieskapare från olika länder som gör just det, utan att glömma att serier handlar om historier. 2009 tog jag några års paus från CBK och startade Wormgod tillsammans med Susanne Johansson (en av Dotterbolagets grundare). Vi gör dystopisk konst och ger ut mycket av de serier som vi själva skapar. Det blir mycket cyberpunk, postapokalyps och annat.
Jag gillar science fiction mycket just för att genren öppnar upp för att säga saker om världen vi lever i, filtrerat genom en skildring av en framtid som kanske kommer. Det finns massa intressanta möjligheter i det.
2011 startade jag Tusen Serier tillsammans med Amanda Casanellas. Det började som ett projekt inom seriefrämjandet men numera är det en egen förening. Vi vill öppna upp den svenska seriekulturen för fler serieskapare med bakgrund i andra länder. Genom workshops, utställningar och utgivningar gör vi seriesverige lite mindre svenskt.
Också arrangerar jag seriefestivalen AltCom i Malmö vartannat år sedan 2010. Nästa gång blir 2018 om allt går som det ska.
 
Vad gör du för serier och hur började det?
 
Jag vet inte riktigt hur det började. Jag har alltid varit intresserad av berättelser och bilder i olika form, och serier har alltid varit något speciellt för mig, men också film, böcker, spel och historier från verkligheten. Mitt stora episka serieprojekt heter Piracy is Liberation och är anarkistisk postapokalyptisk cyberpunk, numera samlad i två stora volymer. Jag hoppas kunna komma igång med tredje boken snart, men det är svårt att ta sig tid till en bok på 400 sidor. Vid sidan av det gör jag andra saker. Min senaste bok är The Troll, ett femdimensionellt apokalyptiskt skräck/familjedrama, delvis i 3D (glasögon ingår).
Jag gör många olika sorters serier. Här har jag gjort ett försök att sortera upp vad som är vad:
https://elftorp.wordpress.com/works/
 
Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?
 
Jag kommer att sälja det mesta av det jag varit inblandad i, CBA, olika böcker från Tusen Serier och Wormgod. Seriefest blir också smygpremiär för En Andra Chans som jag skrivit manus till och Shko Askari har tecknat. Den är på svenska och arabiska och läses från två håll, med en historia som börjar i Irak och en som utspelar sig i Sverige, och sen möts dem i mitten. Den släpps egentligen inte förrän till hösten, men vi kommer ha fått den från tryck, så varför inte?
 
 
Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?
 
Hitta andra att göra det med. Det kan bli lättare om du har ett kollektiv i ryggen. Och leta inspiration överallt, från både verklighet och fiktion. Att låta sig begränsas bara för att man tror att man inte gillar vissa genrer eller historier från vissa delar av världen är dumt när det finns så mycket att uppleva. Leta efter det du inte är van vid för det kan visa dig saker du inte visste fanns. Och det kommer att hjälpa dig i ditt eget skapande.
 
---


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.