2018-02-26

Intervju med fansinisterna: Christoffer Hjalmarsson!






Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag är en serietecknare från Värmland som har varit med på Seriefest och sålt serier sen första året när det började. Jag föddes på Stensnäs i Storfors Kommun 1989 och har växt upp där i hela mitt liv. Jag har varit runt lite överallt i Sverige genom åren på diverse utbildningar inom serieskapande och grafisk design men jobbar just nu på att komma in på någon TV-spetsutbildning i landet så att jag kan få ett jobb där jag skapar kul och intressanta figurer och världar i en interaktiv miljö. Jag jobbar just nu deltid på ett loppis i Kristinehamn. 

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag skapar främst action och äventyrsserier med övernaturliga element. Monster, superhjältar och fantastiska miljöer med både inslag av fantasy och science-fiction. Allt började när jag var en liten, bortskämd snorvalp som ville ha varenda figur jag såg på TV som en egen leksak. Ekonomin tillät såklart inte det och vissa figurer fanns helt enkelt inte att få tag i i form av plast leksaker så jag började kompensera genom att teckna dom istället. Och resten är historia. 

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Min post-apokalyptiska action/äventyrs-serie: Salamander! En längre berättelse om en blå, muterad Salamander varelse som desperat kämpar sig igenom horder av monster och köttätande plantor i jakten på sin älskade hona som han trodde förintats med resten av sin stam. Berättelsen finns nu i två delar i form av två fanzines jag tryckt och jag jobbar just nu på den tredje delen. 

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Kör på med din egen grej och gör det i din egna tecknarstil och försök inte att efterapa någon eller teckna något bara för att ”det är inne just nu. Det är inte skaparens jobb att ge publiken vad de
vill ha trots allt utan vad de behöver. Om Publiken redan vet vad de behöver istället för vad de bara
vill ha så är de inte publik längre utan skapare.  Och se till att vara ute i god tid med det ni gör och ta inget för givet som den tekniska biten i mitt fall med att göra iordning den klara serietidningen i datorn och skicka iväg till tryckeriet sen.
Det har krånglat till sig i sista minuter för mig mer än en gång och har lett till riktigt sena nätter.
Det var allt för mig, ser fram emot vad ni säljer på seriefest i år!


Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.