2018-02-28

Intervju med fansinisterna: Per Myrhill!




Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag heter Per Myrhill och är 43 år och bor strax utanför Göteborg som även är min uppväxtstad.


Vad gör du för serier och hur började det?

De senare åren har jag väl mer eller mindre endast producerat självbiografiska serier men ibland blir det mer åt humor/satirhållet. Jag började en gång i tiden, 91-92, när jag publicerades i MegaPyton. Jag hade ett
par serieskelett i garderoben som aldrig fått se dagens ljus. I samband med min första publicering kom jag, via små annonser på fanzin i just MegaPyton, i kontakt med fanzinvärlden. Det var ett riktigt Eureka! -ögonblick.
Jag förstod att jag inte behövde vara beroende av andra för att få teckna och skapa serier. 1993 såg mitt första egenhändigt ihopknåpade fanzin, Pltonium Comics, dagens ljus. Första fanzinen jag läste var Home Made Comics, Orgoböld, Fizzo, Vansinne, Oink, Välart, Seriechock, Öggrarr, Phallos, Dr Fists Handskar, Rare Zombie Press, Puerila Serier, Plumpt,  etc etc. Att Plutonium skulle bli en antologi var något som föll sig naturligt redan från start. Efter några nummer började jag sakteligen hitta formen. Det här var alltså tidigt 90-tal och enda sättet att komma i kontakt med folk var att författa fysiska brev eller genom nervösa telefonsamtal till totala främlingar. 2012 drabbades jag av en stor hjärnblödning och upplevelserna jag hade när jag låg nersövd och svävade mellan liv och död har blivit en bok, Aneurysmdimma, som gavs ut på Kartago 2017.


Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Aneurysmdimma, Plutonium Comics, Per Demervalls Ulltryfflarna, Ja Hoffs Plutonium comics Special 4 - Eepej Grisapan. Serieateljén Göteborgs senaste antologi Undergången och om tid finnes har jag även tänkt ta med Ebola 1 och 2, Seriechock och Välart.

Värt att nämna är Ultryfflarna som är en grej jag och Per Demervall initierat. Per donerade ett helt outgivet album som jag tryckte upp, helt i färg och gett ut och allt som den drar in har vi som mål att ge ut en ännu outgiven serieskapare samt förhoppningsvis ett litet stipendium i form av reda pengar.


Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?

Att vara lyhörd och lyssna på andra men ändå våga lite på magkänslan och rent kreativt gå den väg som känns mest lockande eller det du brinner för. Det som är bäst med att ge ut egna fanzin är att en inte behöver anpassa sig efter någon eller något. Det är du som är regent i ditt kungarike och ingen kan tala om för dig vad du skall göra.



Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.